کد مطلب:225304 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:191

بیان عدد ازواج حضرت امام ابی الحسن علی بن موسی الرضا
در جنات الخلود مسطور است كه حضرت امام رضا علیه السلام را دو زن نكاحی بود یكی مدخوله بود كه نام و نسبش به هیچ وجه معلوم نشده است و دیگری غیر مدخوله كه عبارت از ام حبیبه دختر مأمون بود كه مأمون بن هارون بعد از آن كه آن حضرت را به ولایت عهد منصوب ساخت آن دختر را نیز به آن حضرت تزویج نمود و هنوز به تصرف نداده بود كه او را خبر دادند كه اقوام و عشایر او از جماعت بنی عباس بدین سبب از وی برگشته اند و بر آن عزیمت هستند كه در بغداد دیگری را بر مسند خلافت بنشانند. ازین خبر بدهشت و وحشت اندر شد و آن حضرت را مسموم گردانیده دخترش بر آن حال دوشیزگی باقی ماند.

و آن حضرت را كنیزان بسیار در سرای بود كه هیچ یك از ایشان به نام و نشان شناخته نیستند مگر والده ی ماجده ی حضرت امام محمد تقی صلوات الله علیهما كه ام ولدی بود كه نامش خیزران و به قولی ریحانه و نیز در اسم او اقوال دیگر هست



[ صفحه 381]



كه انشاء الله تعالی در ذیل احوال حضرت جواد علیه السلام مسطور می شود.

و از این پیش در شرح وقایع ولایت عهد آن حضرت مذكور نمودیم كه مأمون در یك زمان دختر خود ام حبیبه را با حضرت رضا و دختر دیگرش ام الفضل را با حضرت جواد علیهماالسلام و دختر حسن بن سهل بوران را با خود تزویج نمود و حكایتی نیز مسطور شده.

و چنان كه در مدینة المعاجز در ذیل معجزات امام رضا علیه السلام رقم كرده است آن حضرت را كنیزكی رابعه نام بوده است و خبر داده است كه قبل از آن حضرت می مرد و بمرد.

و در مناقب ابن شهرآشوب از كتاب كافی كلینی اعلی الله مقامهما مسطور است كه از حضرت امام رضا علیه السلام از زمانی كه مناسب امر تزویج باشد پرسش كردند فرمود:«من السنة التزویج باللیل لان الله تعالی جعل اللیل سكنا و النساء انما هن سكن» از امور سنت یكی این است كه تزویج و همخوابگی را در شب قرار بگذارند چه خداوند تعالی شب را مایه آرامش و سكون قرار داده و زنان نیز برای همین امر هستند. لاجرم به آن وقت مناسب است.